THE BBC and THE MIDDLE EAST

A CRITICAL STUDY

By TREVOR ASSERSON and
ELISHEVA MIRONI (Research Assistant)

Biographies

Trevor Asserson is a UK solicitor based in London. He is a partner in an international
Law Firm where he is global head of litigation. He was called to the Israeli Bar in
1992.

Elisheva Mironi is an Israeli lawyer, who has recently obtained her Masters in Human
Rights Law including Media Law at University College London.

© March 2002



Table of Contents

EXECUTIVE SUMMARY

QNN AW N -

10

11
12
13
14
15

PURPOSE OF THIS STUDY

METHODOLOGY

DUTIES OF THE BBC

TABLE OF FINDINGS

LEGAL EFFECT OF BREACH OF DUTIES BY BBC
USE OF LANGUAGE:

I ‘terrorism’

II  ‘Occupied Palestinian Land’

III ‘Presidential’ Arafat

IV ‘settlements’

V  Use of Language - Summary

UNBALANCED REPORTING

I Ariel Sharon- Prime Minister of Israel

I Yasser Arafat — Chairman of the Palestinian Authority
IIT Unbalanced Reporting - Summary
INAPPROPRIATE SELECTION OF MATERIAL
CONTEXT

I 25 November 2001

I 27 November 2001

III 29 November 2001

IV 7 December 2001
V 9 December 2001
VI 17 December 2001
VII 28 December 2001
VIII Context — Summary
DISTORTION AND OMISSION OF FACTS
I  Human Rights Abuses

IT Palestinian Reactions to Suicide Bombings

III Israel’s Attitude towards Yasser Arafat

IV Apportioning Blame

V Portrayal of Hamas

VI The Jewish Lobby In The USA

VIII Distortion and Omission of Facts- Summary

PALESTINIAN AND ARAB PRESS
DEMOCRACY, MEDIA AND LAW
TIME ALLOCATION

CHOICE OF INTERVIEWEES
CONCLUSION

SCHEDULE I - Broadcasts Covered
SCHEDULE II - Table of Breaches
SCHEDULE III - BBC Guidelines

I BBC Producers’ Guidelines
II BBC Online Editorial Guidelines

SCHEDULE 1V - Arguments on Legality of Settlements
SCHEDULE V - Arab Press
Footnotes

- R I N N - N



Executive Summary

This study seeks to provide a thorough analysis of BBC coverage of the Israeli
Palestinian conflict, and to assess the BBC’s adherence to its own Guidelines, in
particular with respect to its obligations of impartiality and accuracy.

As far as possible we have sought to approach the material in an objective manner. We
have selected material in a consistent non-random fashion, and have likewise analysed a
variety of ‘control’ sources in a similarly non-random fashion.

We have found that the BBC preserves a superficial impartiality by allotting broadly
similar time to supporters of each side to the conflict. However against most other
criteria we have found the BBC to fall consistently short of its aim of impartial and
accurate reporting.

Breaches are at times subtle, and such as might pass unnoticed by a casual observer.
Some breaches are perhaps minor, and would not be worthy of note in isolation. Taken
together however we believe that even these subtler or more minor breaches reveal a
clear and significant trend of bias.

Some of the breaches are in our view quite glaring. At times, by a mere selection or
omission of facts, the BBC provides a report which portrays the very opposite of the
truth. Frequently the BBC report is misleading. At times it appears to invent material to
suit its own bias.

Whilst some errors of judgement will inevitably occur, we detected a consistent trend
which demands an explanation beyond mere error. All of the many breaches of the
Guidelines which we have highlighted in this report appear to us to indicate a marked
and consistent pro- Palestinian bias within the BBC.

This report could not have been written without the dedication, intelligence and skill of
my research assistant Elisheva Mironi.

This report contains the independent views of the author.

TREVOR ASSERSON

March 2002



1 Purpose of this Study

This study analyses BBC coverage of the struggle between Palestinians and Israel,
which for the purposes of this report we refer to as “the Middle East.” We have
analysed BBC Middle East coverage against criteria of impartiality set out in the BBC’s
own Producers Guidelines (“The Guidelines”).

Insofar as our findings indicate shortcomings we hope that this study can form a basis
for any relevant action to persuade the BBC to correct such shortcomings.

2 Methodology

We have recorded the bulk of BBC news output on TV, Radio and Website for the 7-
week period 12 November 2001 — 30 December 2001. Over the same period we have
also recorded reports from a variety of other sources to act as a control. (See Schedule I
for details of all sources used). All programmes covered were recorded consistently to
ensure impartiality in the selection of material.

All Middle East coverage has been transcribed, and then analysed to see whether it
complies with the BBC Guidelines. Comparison with control sources was carried out to
ensure an impartial analysis.

The period covered was selected at random and in advance. All relevant material was
included in the study. The material covered is thus randomly, consistently and fairly
selected. With minor — and clearly noted — exceptions, we have only used material
covered by the period of the study.

3 Duties of the BBC

The BBC was created by a Royal Charter in 1926. Pursuant to the Charter a Licence
Agreement with the Secretary of State for National Heritage was entered into in 1995
(“the Agreement”). The Agreement forms the basis for BBC activities.[Emphasis added
below]

S. 3.2(c) of the Agreement provides that the BBC shall:

“contain comprehensive, authoritative and impartial coverage of news
and current affairs in the United Kingdom and throughout the world...”

S. 5.1 (c) of the Agreement provides that the BBC shall do all it can to secure that all
programmes:

“...treat controversial subjects with due accuracy and impartiality... in
the Corporation’s news services...and do not contain any material
expressing the opinion of the Corporation...”

Pursuant to the Agreement, the BBC has published Producers Guidelines (“The
Guidelines”). Chapter 2 of the Guidelines provides that:



“Due impartiality lies at the heart of the BBC. All BBC programmes
and services should be open minded, fair and show a respect for truth...
The BBC applies due impartiality to all its broadcasting and services,
both to domestic and international audiences.”

The BBC has also published specific guidelines relating to all BBC material on the
Internet, which states that such material must conform to the Guidelines.

Extracts from the Guidelines are attached at Schedule III. Although a discursive
document we believe that the Guidelines identify a number of independent, if at times
overlapping, obligations. We consider that the BBC requires compliance with each of
those obligations to ensure fulfilment of its legal obligation to report on news events in
an impartial manner. Accordingly we analyse BBC output against each of these
individual obligations.

We consider that the overriding duty is to broadcast in an impartial manner. The other
obligations are the constituent elements which must be adhered to to achieve
impartiality. Thus when we list each of the individual obligations we have not included
“impartiality”. The overriding obligation, cannot be a subset of itself.

For the purposes of this study we identify the following independent obligations, each
of which can be found in Chapter 2 of the Guidelines. References are to sub-headings
within Chapter 2:

~

. fairness (part 1, sections 1 and 2.1)

2. respect for truth (part 1, sections 1 and 2.1)

3. due accuracy (part 2, section 1)

4. attachment to fundamental democratic principles (part 1, section 1)

5. not broadcasting own opinions on current affairs or matters of public policy
(part 1, section 1)

6. ensure that opposing views are not misrepresented (part 1, section 2.1)

7. news programmes should be dispassionate, wide ranging and well informed
(part 1, section 2.2)

8. must take account of events as well as arguments (part 1, section 2.2)

9. should offer viewers and listeners an informed account of issues, enabling them
to form their own views (part 1, section 2.2)

10. audience should not be able to gauge reporter’s personal views (part 1, section

2.2)

11. research must be thorough, wherever possible- information should be gathered
first hand by being there or by talking to those who were (part 2, section 1)



12. reluctant to rely only on one source (part 2, section 2)

13. if controversial issue — relevant opinions as well as facts may need to be
considered (part 2, section 2)

14. if legally contentious issue — its accuracy must be capable of withstanding
scrutiny in a court of law (part 2, section 2)

15. use language fairly (part 2, section 4)

16. not use language inadvertently so as to suggest value judgements, commitment
or lack of objectivity (part 2, section 4)

4 Table of Findings

We attach at Schedule II a table setting out a summary of specific instances where we
consider that the BBC to be in breach of the Guidelines. That table is intended as a
reference guide to specific programmes, and to specific breaches of the code. The
majority of this report constitutes an analysis of trends deduced from analysis of the
incidents covered in the table at Schedule 1I.

5  Legal Effect of Breach of Duties by BBC

We consider that the publication of the Guidelines, and the relevant sections within the
Charter and the Licence together create a legitimate expectation that the BBC will
comply with the standards of accuracy and impartiality which are set for and by it. Thus
a breach of those obligations can give rise to an actionable event. '’

This report is not intended to suggest remedies for breaches. It is to be hoped that the

BBC would remedy any breaches of its own volition. However if it does not, we
consider that the courts can oblige it to do so. !

6 Use of Language:

The BBC frequently shows partiality in its choice of language, in breach of the
Guidelines. Examples include the following

| ‘terrorism’

There are a number of international treaties dealing with acts that are recognised as
terrorism. There is no standard definition of terrorism. The U.S. Department of
State has defined ‘terrorism’ as:
“pre-meditated, politically motivated violence perpetrated against non-
combatant targets by subnational groups or clandestine agents, usually
intended to influence an audience.” !

The Department of State and the U.K. Government classify Hamas and Islamic
Jihad as terrorist organisations’. ) Palestinians have used the term ‘terror’ to
describe attacks on Israeli civilians.



The BBC refuses to label the Hamas and Islamic Jihad groups as ‘terrorists’,
instead using the terms ‘militants’, ‘hard liners’ or ‘radical’. The BBC usually
refers to Bombings of Israeli civilians as ‘attacks’ or ‘suicide bombings’.””) When
suicide bombers killed 26 Israeli civilians in attacks on Jerusalem and Haifa,[g] the
word ‘terror’ was used by the BBC only when describing Israel’s retaliatory attacks
on Palestinian targets.”’

Iain Duncan Smith recently stated that:
“...such misappropriation is absurd when even Palestinian moderates in
Jerusalem describe the suicide bombers as terrorists.” '

We consider it implausible that the deliberate bombing of a bus full of civilians or
of a pedestrian street full of teenagers does not fall within any meaningful
definition of “terrorism”.

We consider that it is rarely going to be appropriate to use ‘terror’ to describe acts
taken by a government to protect its citizens against a real threat of violence, and
that the acts taken by Israel on 4 December 2001 was not such an occasion.

The BBC’s refusal to attribute the words ‘terror’ and ‘terrorism’ appropriately
constitutes a breach of the following principles:

1. fairness

4. attachment to fundamental democratic principles

10. audience should not be able to gauge reporter’s personal views
15. use language fairly

16. not use language inadvertently so as to suggest value judgements, commitment
or lack of objectivity

II  ‘Occupied Palestinian Land’

The BBC frequently refers to territories occupied by Israel in 1967 as ‘occupied
Palestinian land’ or ‘occupied Palestinian territories.” ''! This suggests that an
autonomous sovereign Palestinian territory was conquered and remains occupied by
Israel. The land generally being referred to is that also referred to as the West Bank
and Gaza (i.e. this does not include the Golan.)

In 1948 the West Bank was conquered by Jordan and Gaza by Egypt. They were
conquered by Israel during the 1967 war in what was widely accepted as a
defensive action. ! Jordan unilaterally abandoned its claim to The West Bank in
1988, which claim in any event had only ever been recognised by two states. !*
Egypt never claimed sovereignty over Gaza. Since then, excepting Jerusalem, no
state has claimed sovereignty over the area, although obviously Palestinians aspire
to sovereignty.



In 1993 The Oslo Accords, signed by the Palestinians and the Israelis, provided for
the creation of a “Palestinian Interim Self-Government Authority in the West Bank
and the Gaza Strip.”!"*! There are indications that the present Intifada has inhibited
negotiations towards the creation of that Palestinian controlled territory. The West
Bank and Gaza have never belonged to an autonomous sovereign Palestinian entity.

By referring to the West Bank and Gaza as ‘occupied Palestinian land/ territories’
the BBC is in breach of the following principles:

1. fairness

2. respect for truth

3. due accuracy

6. ensure that opposing views are not misrepresented

13. if controversial issue — relevant opinions as well as facts may need to be
considered

14. if'legally contentious issue — its accuracy must be capable of withstanding
scrutiny in a court of law

15. use language fairly

16. not use language inadvertently so as to suggest value judgements, commitment
or lack of objectivity

III ‘Presidential’ Arafat

The BBC frequently uses the adjective “Presidential” in connection with Chairman

Arafat and will occasionally refer to him as “President”.!"*,

Arafat’s correct title is “Chairman” or to adopt the wording of the Oslo Accords
“Ra’ees.” It has always been an important aspect of the Oslo Accords that the
characteristics of a Palestinian State should not be created at least in the initial
stage. The title of Ra’ees/ Chairman was carefully chosen to avoid language
implying statehood. !'®!



By deliberately adopting use of a term which is contrary to the actual status, and
contravenes a central principle behind the Oslo Accords, the BBC is using language
to create a misleading impression, in breach of the following Guidelines:
2. respect for truth
3. due accuracy
6. ensure that opposing views are not misrepresented
10. audience should not be able to gauge reporter’s personal views

15. use language fairly

16. not use language inadvertently so as to suggest value judgements, commitment
or lack of objectivity

IV ‘settlements’
The BBC website refers to Israeli settlements in Gaza and the West Bank as
‘illegal’."”" The legality of the settlements remains a live issue. Cogent arguments
exist on each side. We summarise some principal arguments at Schedule 1V,
together with a short bibliography of sources.
The classification of settlements as ‘illegal’ could be understood to imply that they
and the ‘settlers’ who live there are legitimate targets for attack, justifying
Palestinian acts of terror. The neutral and accurate term of ‘disputed territories’ is

largely ignored by the BBC.

By appearing to favour one side of this legal argument, the BBC is in breach of the
following principles:

1. fairness

3. due accuracy

5. not broadcasting own opinions on current affairs or matters of public policy
6. ensure that opposing views are not misrepresented
10. audience should not be able to gauge reporter’s personal views

13. if controversial issue — relevant opinions as well as facts may need to be
considered

14. if legally contentious issue — its accuracy must be capable of withstanding
scrutiny in a court of law

15. use language fairly



16. not use language inadvertently so as to suggest value judgements, commitment
or lack of objectivity

V  Use of Language - Summary

Language is the principal medium for broadcast communication. Choice of language is
fundamental to achieving an aim of impartiality. Where certain words or phrases have a
specific legal or quasi-legal meaning which appears to support one side to a politically
controversial debate a neutral term should be used where it is available. The BBC’s
failure to do so must impute its claim to impartiality.

7 Unbalanced Reporting

The BBC reporting on the Middle East is unbalanced, in breach of the Guidelines
Many of the examples used by this report would come within this category. However,
we restrict ourselves here merely to a comparison of two articles on the Website which
we believe demonstrate this breach conclusively. There is a marked disparity in the
treatment of the Israeli and Palestinian leaders on the BBC website — profile section.

| Ariel Sharon- Prime Minister of Israel

Sharon is treated with undisguised hostility. Vitriolic comment is passed off as fact
or as unattributed quotation. Examples include:

. “Ariel Sharon has a thick skin and is proud of it.”
An unattributed comment of this sort is out of place in a factual profile.

. “He does not care who loves or hates him.”

This 1s an implausible statement about a democratically elected politician, who
includes his principle political opponents in his Cabinet and who was voted to
power on the basis of a huge swing in popular opinion.

. “|His] one aim in life... is to ensure total security for Israel on his
terms.”

This comment is inconsistent with Sharon’s publicly stated aim to comply with the

Oslo accords, which contain terms negotiated by people at the opposite end of the

political spectrum to himself. The tone suggests that the security of Israel is an

ignoble aim. In fact it is a foundation stone of UN Resolution 242.

o “That means keeping maximum land and political rights for the Jewish
state and giving the very minimum of both to the Palestinians.”

The Oslo accords, to which Sharon is publicly committed, provide a framework for

granting significant areas of land, and effective virtual sovereignty to Palestinians.

. “Cynics say Mr. Sharon knew the visit [to the Al-Aqsa mosque] would
trigger violence and gambled on the Israeli public turning to a tough
eader like him who would know how to handle it firmly.”

10



II

This unattributed comment suggests that Sharon is happy to sacrifice human lives
for his own political ends.

. “But once again, Mr. Sharon is not interested in what cynics or anyone
might say.”

This is an implausible statement about a democratically elected politician, who

includes his principle political opponents in his Cabinet, and who was voted to

power on the basis of a huge swing in popular opinion.

. “Ariel Sharon’s mission — his enemies call it a dangerous obsession — is
to fight for Israel’s security, believing all the while that the end justifies
the means.”

This unattributed comment implies that Sharon uses unbridled violence. In fact, he

operates under the glare of considerable international press presence, is answerable

to an electorate, shares his Cabinet with his political opponents, and is subject to a

rule of law which has in the past stripped him of office. It is implausible to suggest

that he believes that any means are available to him.

Yasser Arafat — Chairman of the Palestinian Authority
Arafat is treated as a noble, dignified and courageous statesman:

. “Mr Arafat has carried on his shoulders the burden of that struggle [for
statehood]”
Note the language of heroism and selfless devotion to public duty

. “...his pathological refusal to share power or delegate responsibility has
taken a toll on his health and is weakening popular support”
Arafat has ruled in a dictatorial manner, employing many separate police forces, and
carrying out “torture of detainees, arbitrary arrest, prolonged arbitrary
detention...executions after grossly unfair trials [and failing] to bring to justice
those responsible for vigilante killings.”!"® This is all painted as a mild character
defect, which it appears, has troubled Arafat more than anyone else, by affecting his
health and popularity. Yet even here the expression used is crafted principally to
confirm that he remains popular notwithstanding his character defect.

° “Arafat is, without question, the Palestinian’s greatest asset”
More heroic language, and a comment of doubtful accuracy.

. “But when the peace process failed to live up to expectations, more and
more Palestinians lost patience with his mercurial and dictatorial style
of leadership”

Rather than criticise Arafat’s dictatorship, it is painted mildly as a character defect,

with a hint that it is anyway only the result of the failure of the peace process, which

could perhaps be blamed on Israel.

. “...a natural publicist and a workaholic...”
Arafat described as hardworking, with natural leadership talents.

11



. “an obsessive desire to be leader of the pack and to get his way. The end
always justified the means”

Note the contrast of the expression “the end always justifies the means.” With

Sharon it is used to suggest that any degree of violence against Palestinians can be

justified. With Arafat it is used only to suggest that he will do what he can against

his co-Palestinian political colleagues to attain his position as their leader.

. “...to his credit, he did more than anyone else to put the Palestinian’s
cause on the world agenda”
Another expression of heroic leadership and achievement.

. “Led by Arafat, the PLO...committ[ed] ...acts of violence”
This is one of the few references to violence. The word ‘terror’ is avoided, and the
words used distance Arafat from direct involvement. Arafat’s close involvement in
encouraging and organising terrorist attacks, is effectively overlooked.

o “When backs were against the wall ... Arafat never lacked for personal
courage”
Further words of heroic leadership qualities, evoking sympathy for the underdog.

. “Arafat had no choice but to make peace with Israel from a position of
weakness”

Words evoking sympathy for the underdog, and appearing to excuse the making of

peace as a form of ‘selling out’ to some greater cause.

. “There was little that Arafat could do but accept whatever he was
offered”
Words evoking pity for the underdog.

. “lif] Arafat die[s] before achieving his life long goals... he will die a
broken man”

Words evoking pity and heroism, suggesting that Arafat will even sacrifice his life

for the noble cause for which he fights.

. “Arafat is a brilliant leader but a hopeless organiser and negotiator”
Note the unambiguous words of praise. Note also the way his dictatorial and brutal
rule is summarised, and impliedly excused, by describing it as due to an almost
quaint ‘hopeless[ness]” at organising.
III Unbalanced Reporting - Summary

We do not complain that words of praise be used to describe Arafat. Doubtless many

are due. However we consider that, when reading the two profiles together, they betray

breaches of a number of the Guideline principles, including:

1. fairness

4. attachment to fundamental democratic principles

12



7. news programmes should be dispassionate
10. audience should not be able to gauge reporter’s views

13. if controversial issue — relevant opinions as well as facts may need to be
considered

15. use language fairly

16. not use language inadvertently so as to suggest value judgements, commitment
or lack of objectivity

8 Inappropriate Selection of Material

A factually accurate report can nevertheless be partial and even inaccurate if the
selection of material produces a distorted emphasis. The BBC employs this technique in
breach of its own guidelines.

On 12 December 2001 Palestinians attacked a civilian bus in Emanuel. 10 Israeli
civilians were killed, and dozens were badly injured. In retaliation Israel attacked a
Palestinian police station. There were no fatalities or serious casualties.

BBC radio broadcasts reported briefly on the attacks but went into very little detail of
just how sophisticated and brutal the Palestinian attack was.""® The main focus of the
report concentrated on Israel’s retaliation, which was reported very dramatically with
graphic detail describing Israel’s bombings, including a live account from Gaza despite
the absence of serious casualties.?"!
The impression left with the viewer or listener was of a vicious militaristic state
unleashing deathly attacks on defenceless civilians. In fact it was the Israelis who had
suffered a vicious and effective attack on civilians, whereas their retaliation was —
perhaps deliberately — almost harmless to human life. The selection of material and
emphasis enabled the report to create an impression which was the precise opposite of
the truth.
We consider this style of reporting to be in breach of the following Guidelines:

1. fairness

2. respect for truth

3. due accuracy

6. ensure that opposing views are not misrepresented

5. must take account of events as well as arguments

6. should offer viewers and listeners an informed account of issues, enabling them
to form their own views

13



9 Context

By omission of critical facts from a story the BBC frequently distorts or masks the true
facts, again breaching its own Guidelines. We provide a few examples.

| 25 November 2001

From September 2000 to November 2001 some 500 home made mortars were fired by
Palestinians at Israeli civilian targets in Gaza causing many injuries.”"! On 24
November 2001 an Israeli soldier was killed and two injured in one of these attacks.

On 25 November 2001 the Israeli army took action against Palestinian Authority
installations in Gaza causing civilian injuries. Towards the end of its report of the
retaliation the BBC said:

“All of this, it seems, a response to the killing of an Israeli soldier in a
Palestinian attack yesterday. The 26 year-old was part of an Israeli unit
guarding a Jewish settlement, built on occupied Palestinian land in the
Gaza Strip. Two other Israelis were wounded in the attack.” **!

The reference to ‘settlements on occupied Palestinian land’ implies that the killing of
the soldier was arguably justifiable. The failure to include the short-term historical
context gives rise to the misleading impression that the Israeli reaction is
disproportionate. In fact the Israeli army was reacting to a sustained level of military
aggression which would arguably test the capacity for restraint of any government.

II 27 November 2001

On 27 November 2001 two Palestinian gunmen opened fire indiscriminately in the heart
of Afula, killing two Israeli civilians and wounding many others. The shooters were
then shot dead by Israeli policemen.

The headline on the BBC website read: “Four Die in Israel Shooting Rampage”. Only
the text of the article clarified the circumstances of the event.

The BBC headline implies that four innocent people were the victims of a shooting
rampage in Israel. Arguably a careless reader might even assume that it was an “Israeli
Shooting Rampage.” The choice of words created a misleading impression. According
to the media watch group HonestReporting, BBC NewsOnline changed this headline, in
response to a complaint.”!

IIT 29 November 2001

On 29 November 2001 Israeli soldiers near Nablus were on high alert following a recent
bomb attack at their checkpoint, and security warnings of a pending attack. According
to the Israeli army, a Palestinian driver, driving a suspected stolen car (a vehicle of

14



choice for terror attacks), sped away from the checkpoint. Soldiers shot first at the tyres
and then at the car, killing the driver, and an innocent Palestinian (apparently by
accident).*"

The BBC reported merely that two Palestinians had been killed when Israeli troops
opened fire on a Palestinian car after it had approached a checkpoint at speed. !

By omitting a number of pertinent facts/allegations — which were available from the
Ha’aretz website, and doubtless other sources — and failing to mention the short-term
historical context, the BBC reports created a misleading impression.

IV 7 December 2001

The BBC correspondent Kylie Morris often reports from Gaza, describing Israeli
retaliatory attacks. On several occasions,* she focuses on the damage to Palestinian
Authority police buildings caused by the Israeli F16s. She consistently omits mention of
the Israeli Army claim that the buildings destroyed had been used for attacking Israel.
These claims are reported by other media sources. 2

If the BBC cannot examine the truth of these claims, they should at least be reported, to
avoid giving a misleading account.

V 9 December 2001

On 9 December 2001 Israeli forces killed four Palestinian policemen. The Israeli army
claimed that the incident was initiated by the Palestinians opening fire. **! The BBC
report fails to mentions this possibility stating merely that “the circumstances of their
deaths are unclear.”*! The omission of the Israeli claims produces a misleading
account.

VI 17 December 2001

On 17 December 2001 Israeli troops in Gaza shot dead three Palestinians, including a
child. Israeli and Palestinian sources agree that the child held a toy firearm. The Israeli
army claimed it mistook it for a real firearm.*"). The BBC omits this important fact
from its report, creating a misleading impression.”*")

The BBC reports the Palestinian claim that there were no other shooting incidents,
giving the impression that the boy was shot in a random act of violence. The Israeli
claim that the boy was shot during a gun battle with Palestinian police is omitted.

The BBC report suggests that an innocent child was killed without cause. The all

important mitigating circumstances make the child’s death, however regrettable, appear
more explicable

15



VII 28 December 2001

On 28 December 2001 the Israeli army shot dead a Palestinian who was found in
possession of arms and ammunition and with explosives strapped to his body. The BBC
report merely states that the Israeli army says that it shot dead a “suspected suicide
bomber.” %!

By omitting the important fact that the Palestinian wore a belt of explosives the BBC
misleads its audience. The omission leaves room for doubt as to whether the allegation

of him being a suicide bomber was either credible or even believed by the Israeli army.
Again, omission of vital information gives rise to a misleading account.

VIII Context — Summary

By failing to provide relevant background details the BBC frequently portrays a
misleading account of events in breach of the following Guidelines:

1. fairness

2. respect for truth

3. due accuracy

8. must take account of events as well as arguments

9. should offer viewers and listeners an informed account of issues enabling them
to form their own views

12. reluctant to rely only on one source

10 Distortion and Omission of Facts

The BBC frequently omits crucial facts, brings incomplete facts, portrays opinions as
facts or even invents facts giving rise to inaccuracy and creating a misleading
impression, in breach of the Guidelines.

The Media Watch Group honest reporting recently gave the BBC the “Dishonest
Reporting Award” of 2001 for consistently demonstrating a fierce anti-Israeli bias”, and
in particular for a programme in May 2001. Honest Reporting claims that the BBC
inserted a clip of Israeli victims of Palestinian terror, passing them off as Palestinian
victims from Israel. The report ended with the words “these are the pictures from
Gaza”. In fact there had been no victims in the Israeli attack, which had been aimed at
empty Palestinian buildings.”’!

That story was outside the period covered by this report. However it is a flagrant

example of the breach complained of. Examples within the period covered include the
following:

16



Human Rights Abuses

On 30 November 2001, the BBC website stated that a Report by Human Rights
Watch found that the Palestinian Authority used “torture methods copied from
the Israelis”.®** This is both an inaccurate account of the Human Rights Watch
report, and has no basis in fact.

Palestinian torture methods covered in the report include:

e Shabah (prolonged sitting or standing in a painful position)

e Falaga (beating on the soles of the feet)

¢ Beating, punching and kicking (especially around the head and ears
sometimes using a leather-covered stick)

¢ Suspension from the wrists

Threats of death or injury, including rape

burning with cigarettes

exposure alternately to extremes of hot and cold

whipping with electrical wire

e being forced to stand on sharp objects

Five Palestinians are known to have died in Palestinian police or security force
custody since the current Intifada began. At least three Palestinians died in
circumstances that suggest torture may have contributed to their death.

In a landmark case brought before Israel’s High Court”®”! in 1994 and decided in
1999, use of torture by the Israeli security service was banned. Torture methods
which emerged as having been in use included:

e Shaking in a way that can cause brain damage, spinal injury,
unconsciousness, vomiting and headaches (only used in extreme
circumstances to avert imminent danger)

e Shabah (prolonged sitting or standing in painful position, with sack on
head)

e Squatting in a painful position

e Tight handcuffing

e Sleep deprivation

The case report reveals that one detainee is known to have died as a result of
shaking.

The above indicates that the Palestinians employ a range of methods of torture
which are not alleged to have been used by Israelis. The suggestion that the torture
methods used by Palestinians were copied from Israel is thus implausible.

Moreover, The Human Rights Watch report itself makes no such claim. It brings
opinions that some of the torture methods are “similar” (-not “copied”) to those

used by Israel.®® Clearly others are more brutal and exceed Israeli levels of

creativity in this field.

17



The BBC report is misleading and inaccurate. The BBC fails to mention the Israeli
High Court decision which prohibit the General Security Service from applying
physical force.

More worryingly, the BBC chooses to cover the Report which is highly critical of
Palestinians, by seeking to deflect the damage on to Israel, and even to blame Israel
for Palestinian shortcomings.

II  Palestinian Reactions to Suicide Bombings

(@) On2 and 3 December 2001 there were suicide attacks in Jerusalem and Haifa.
The BBC website reported the international condemnation of the bombings including
official Palestinian condemnation.

The Ha’aretz website reports: “...the head of the militant Islamic Jihad movement
hailed the Palestinians for ‘these great accomplishments’, and children in a
Palestinian refugee camp in Beirut chanted anti-Israeli slogans, dancing and
cheering at the news.” No mention of popular Palestinian reaction appears in BBC
output.

(b)  On 12 December 2001 Palestinians attacked a bus near Emanuel killing 10 and
wounding dozens of Israeli civilians (see Section 7 above). The BBC reported that
Arafat had condemned the attacks and had ordered the immediate closure of Hamas and
Islamic Jihad institutions.*’! The BBC failed to mention that the closure was not
implemented, although this was reported by several other sources.*!

By omission of certain facts the BBC creates a misleading impression of a
Palestinian Authority cracking down on militants who appear to lack popular
support. In fact the impression given, at least on these occasions, was the very
opposite of the truth.

III Israel’s Attitude towards Yasser Arafat

On 3 December 2001 Israel declared the Palestinian Authority to be a ‘terror
supporting entity.’

During a report on this story Orla Guerin, the BBC’s correspondent in Israel stated
“I think that there are undoubtedly some around the Israeli Cabinet table who
would like to throw Yasser Arafat to the dogs...”"*! In ‘Newshour’ the presenter
stated: “Right-wingers in the government would like the Prime Minister to go much
further, to remove the irritant Arafat once and for all” 140!

These allegations are uncorroborated, and appear to be an expression of the

personal views of the reporter. They ignore the fact that the Israeli system of
government relies upon collective cabinet responsibility.

18



It is hard to avoid the conclusion that, where it cannot find facts to support a
particular image of the Israeli government which it wishes to portray the BBC
simply invents them.

IV Apportioning Blame

On 16 December 2001 Arafat made a speech calling for a cease-fire and a return to
peace negotiations.

Islamic Jihad and Hamas issued public statements defying the cease-fire, and
immediately carried out a number of attacks.”!! Israel responded to those attacks.

The BBC appeared to blame Israel for the resumption of violence, omitting any
reference to Palestinian reaction to Arafat’s call for a ceasefire. Reports included:

“Israeli soldiers have shot dead three Palestinians, including a child, just
one day after Palestinian leader Yasser Arafat called for an end to
violence and a return to peace negotiations.!**"”

“Israel and the United States have called on Yasser Arafat to follow up
his words with actions, after the Palestinian leader gave a speech
pledging to rein in militants and calling for a return to peace negotiations.
But a few hours later, Israeli troops shot dead a member of the militant
group Hamas.. 2 4

By omitting relevant facts, the BBC apportions blame on Israel for initiating a
particular round of violence, when the opposite is the case.

The BBC often implies that Israel is to blame for the violence in the region. Reports
often fail to mention violent incidents from the Palestinian side. Alternatively the
BBC asserts that Palestinian violence is only in reaction to Israeli aggression.

V  Portrayal of Hamas

The BBC coverage of Hamas omits important facts, and attributes unsubstantiated
comment, to present a misleading picture.

Hamas is recognised by the UK Government as a terrorist organisation (see Section
5 (I) above). One of its central aims is the total destruction of Israel:

“The Hamas movement believes that the conflict with the Zionists in
Palestine...can not be brought to an end unless its cause-the Zionist
settlement in Palestine ...is removed...Hamas believes that ... the Zionist
occupation of Palestine should not be recognized and that ... all Arabs
[should]... fight the Zionists until they leave Palestine” *¥

It does not support the Oslo Accords, and as such is “against” the peace process. It
has carried out terrorist attacks against Israel for many years.

19



The BBC continuously omits reference to any of these facts, and tries to build up a
picture at variance with them. For example on 4 December 2001 the BBC reported:

“Over the years, Hamas has been blamed for scores of suicide attacks on
Israe].”[*]

This language suggests that Hamas is perhaps wrongly accused of these attacks. In
fact Hamas has claimed responsibility for them.

On 21 December 2001 Hamas declared that it would suspend attacks on Israel. The
BBC reported that:

“...much will depend on how Israel responds.... most Hamas attacks

have taken place after Israel has carried out targeted killings of Hamas
leaders.[**>

This is pure invention. Hamas attacks were taking place many years before Israel’s
recent policy of targeted killings commenced. It also ignores the fact that Hamas
calls for the destruction of Israel. Whilst Jews control any land in the area they can
expect aggression from Hamas.

VI The Jewish Lobby In The USA

On 19 November 2001 Secretary of State Colin Powel gave an important speech
about terrorism, which also dealt with the Middle East. The speech was the object
of considerable lobbying from interested parties — Israelis and Arabs included!*”".

The BBC omitted any reference to the lobbying by Arabs, but stressed ‘Jewish’
lobbying both on radio!*® and on the website:

“By all accounts, Colin Powell would have liked to deliver a different speech, with
more dramatic ideas to push the peace process forward. The White House, sensitive to

domestic pressure from the Jewish lobby, watered it down”.**!

The omission of any reference to Arab lobbying creates a misleading impression,

and lends indirect support to the dangerous canard of ‘Jewish’ control of world
events.

20



VIII Distortion and Omission of Facts- Summary

The distortion, invention or omission of relevant facts provides a misleading
impression on a number of aspects of the Middle East situation, and is a breach of the
following guidelines:

1. fairness

2. respect for truth

3. due accuracy

4. attachment to fundamental democratic principles (Il above)

5. ensure that opposing views are not misrepresented

9. should offer viewers and listeners an informed account of issues, enabling them
to form their own views

10. audience should not be able to gauge reporter’s personal views
15. use language fairly

16. not use language inadvertently so as to suggest value judgements, commitment
or lack of objectivity

11 Palestinian and Arab Press

Palestinian and other Arab media stirs up a violent hate filled and blatantly anti Jewish

feeling amonyg its readers and listeners. The following is a selection®”:

“...my fate is to have my blood turned into songs... My fate is to
become a human bomb.... We have nothing for you but death.”
(A Palestinian Poem on Martyrdom- The Palestinian Islamic Jihad

weekly, Al-Istiglal, 13 December 2001)

“The ‘Zionist entity’[s]... history [is] replete...with barbaric
massacres, deceit, and evil conscience....These are our enemies, and
our hatred towards them is rooted in our souls, and the only thing
that can remove it is their departure from our lands and the
purification of their defilement of our holy places.”

(The Saudi Government Daily ‘Al-Riyadh’ 22 November 2001)

"Sharon is the last bullet in the Israeli rifle. If Sharon is defeated, the
rapid countdown [to the end] of Israel will begin, because that
country was established through historical coercion and will find its
end as the USSR and Yugoslavia did."

(The London Arabic-language daily Al-Hayat, 12 December 2001,
interviewing the PLO's Political Department Head, Farouq Al-Qaddumi)

21



Schedule V contains further examples and sources.

These quotations indicate that Israel is dealing with Palestinians who have a deep-seated
hatred of Israel based on beliefs about world domination, and a desire to cleanse the
land of infidels. These attitudes are constantly reinforced by senior clerics and
institutional media sources, in schools, mosques and in children’s summer camps.

Individuals fed with this propaganda are very hard to protect against, and pose an ever-
present threat to normal society. The events of September 11 make this clear. It is
important to portray this material if the context of the Israeli response to terrorist attacks
is to be understood.

We consider that the reference to the existence of this virulent racist material,
particularly when put out by institutional government controlled organs®"), deserves
occasional coverage if a balanced picture is to emerge. This is a particularly glaring
omission from the website, which carries long term background material, including an
article about the media.

The omission by the BBC of any reference to such material constitutes a breach of the
following Guidelines:

1. fairness

2. respect for truth

3. due accuracy

4. attachment to fundamental democratic principles
5. ensure that opposing views are not misrepresented

9. should offer viewers and listeners an informed account of issues, enabling them
to form their own views

12 Democracy, Media and Law

E?hapter 2, part 1, section 1 of the Guidelines provides:

“Tt [the Agreement] states that due impartiality does not require absolute
neutrality on every issue or detachment from fundamental democratic
principles”

The inference is that, notwithstanding the obligation to report dispassionately, the BBC
can be expected to exercise a level of moral judgement to indicate an attachment to
fundamental democratic principles. Accordingly, we would expect some partiality in
support of democratic principles and institutions to emerge in BBC coverage of the
Middle East. It does not.

22



Israel is the only country in the Middle East to have a Western style democracy. All
Israeli citizens, including Israeli Arabs, have and freely exercise the right to vote at

secret ballots in local and national elections™?.

The Israeli legal system is widely accepted as being independent of Government, and
wielding considerable power™). The Isracli Supreme Court frequently criticises
Government acts, and has been instrumental in removing senior Government figures
from office, including ministers™* and the President.">). It will also criticise the acts of

the security services?®.

A glance at Israeli newspapers reveals that the Israeli press freely criticises the Israeli
government and will probe for corruption in all Israeli institutions.

By contrast, the Palestinian courts are heavily criticised by Palestinians and beyond""".
The Palestinian press is strictly controlled by the Palestinian Authority.”™

There is a marked contrast between the fundamental democratic principles and
institutions which are at the heart of the Israeli State, and their almost complete absence
from the territories controlled by the Palestinian Authority. This contrast receives
virtually no attention from the BBC. It is absent from the Website, and except when
mentioned by Israeli spokesmen is largely absent from live reports.

Israelis see themselves at the forefront of the fight between Western Democracy and
Terrorism. This view is also absent from the BBC website and except when mentioned
by Israeli spokesmen is largely absent from live reports.

It is hard to classify these omissions as breaches of the Guidelines in a report covering
only 7 weeks. However we consider that absence of these points on the Website and
failure occasionally to mention these arguments as background and context in longer
reports is inconsistent with an ‘attachment to fundamental democratic principles.’

13 Time Allocation

We consider that the BBC allots approximately equal time to pro-Israeli and to pro-
Palestinian sources.

14 Choice of Interviewees

When selecting people for interview on the Israeli-Palestinian conflict, we consider that
the BBC tends to choose people of similar calibre, and to treat them in a similar manner.

23



15 Conclusion

The BBC does not report on the Middle East with “due accuracy” or “impartiality”, as
required by the License Agreement.

Breaches of the Guidelines which we have detected include:

Incorrect use of language
Unbalanced reporting
Inappropriate selection of material
Distortion and omission of facts.

We understand that the Israeli Palestinian Conflict is an emotive topic, and that it is
difficult to avoid taking sides. Most broadcasters and other media may and do take
sides. The BBC may not.

The BBC is funded by public money. Partly because of this, it has accepted a duty on
itself to cover politically controversial issues in an impartial way. The persistent failure
to treat the Middle East in an impartial way constitutes a breach of the trust which
Licence payers have placed in the BBC.

Given the huge influence of the BBC on attitudes around the world, we believe that any
bias by the BBC could have far reaching effects.

If the BBC is to adhere to the lofty ideals which it has set itself, and to which it is

legally bound, it must strive to report on the Middle East in an impartial and accurate
manner.

TREVOR ASSERSON
LONDON

March 2002

24



